Veelgestelde vragen

Meestgestelde vragen

Moet ik op voorhand reserveren?

We raden je aan om je ticket op voorhand te reserveren. Als er nog plaats is, kan je ook ter plaatse je ticket kopen. Vrienden van de Plantentuin en houders van een Museumpas of andere kortingskaarten hoeven niet op voorhand te reserveren.

Hoe werkt het tijdslot?

Het tijdslot dat je hebt aangeduid, heeft niets te maken met de duur van je bezoek. Je moet aankomen binnen de uren van het tijdslot, maar je mag zolang blijven als je wil, tot het domein sluit. Op deze manier zorgen voor een maximale spreiding van bezoekers.

Zijn de serres en het Kasteel open?

De serres zijn elke dag open vanaf 10u00 tot 30 minuten voor sluiting. Het kasteel is ook open. Bekijk hier de openingsuren van de Plantentuin.

Hoeveel tijd moet ik voorzien voor een bezoek?

We raden zeker aan om minstens een halve dag te voorzien voor je bezoek. Kom je een hele dag, dan kan je nog meer van de Plantentuin bezoeken.

Kan ik iets eten in de Plantentuin?

De Oranjerie is geopend tijdens weekends, schoolvakanties en op feestdagen van 12u tot 16u30. 
KAWA koffiebar is elke dag open van 11u tot sluitingstijd van het domein.

Mag ik met mijn huisdier de Plantentuin of de Tuinwinkel binnen?

Bezoekers mogen geen dieren in het domein of in de Tuinwinkel brengen, geleidehonden uitgezonderd.

Hoe krijg ik toegang tot de Plantentuin?

Er zijn 2 ingangen: Ingang Keizerin Charlotte en Ingang Meise-Dorp. Bekijk de openingsuren hier.

Kan ik huwelijks - of communiefoto's maken in de Plantentuin?

Ja dat kan. Dit geldt enkel voor privépersonen. Klik hier voor meer info. 

Tickets

Wat als ik te laat kom?

Het tijdslot blijft 1 uur geldig, nadien zijn de tickets niet meer geldig.

Ik heb mijn lerarenkaart, museumpas of andere kortingskaart nog niet ontvangen. Kan ik tickets met korting reserveren?

Nee, je moet de kaart zelf bij hebben.

Kan ik mijn ticket omboeken of laten terugbetalen?

Omruilen of terugbetalen van tickets is niet mogelijk, behalve met een geldig medisch attest.

Moet ik op voorhand reserveren?

We raden je aan om je ticket op voorhand te reserveren. Als er nog plaats is, kan je ook ter plaatse je ticket kopen. Vrienden van de Plantentuin en houders van een Museumpas hoeven niet op voorhand te reserveren.

Ik heb een voucher voor een gratis ticket. Moet ik reserveren?

Nee, je hoeft niet op voorhand te reserveren. 

Ik heb een Vriendenkaart en een Kleinkinderkaart. Moet ik voor mijn kleinkinderen reserveren?

Nee, hiervoor hoef je niet te reserveren.

Ik neem een kindje mee dat jonger dan 6 jaar is. Moet ik voor hem/haar reserveren?

Ja, bij het online bestellen van je tickets kan je ook voor kinderen tot 6 jaar tickets bestellen.

Ik ontving mijn tickets niet?

Na je bestelling ontvang je automatisch een bevestigingsmail met de e-tickets als bijlage. Is dat niet het geval, check dan zeker je spam of ongewenste mail. Als je een account hebt aangemaakt op onze website, dan vind je ook steeds je e-tickets in je account terug (via mijn profiel/historiek en overzichten). Als dat niet lukt, neem dan contact met ons op via info@plantentuinmeise.be.

Wat zijn de verschillende tarieven?

Een overzicht van onze tarieven vind je hier.

Praktisch

Kan ik iets eten in de Plantentuin?

Je kan iets eten in de Oranjerie, het restaurant van de Plantentuin. KAWA koffiebar is elke dag open van 11u tot sluitingstijd van het domein.

Mag ik picknicken?

Ja, je mag picknicken in het gras of aan de picknicktafels in de Culinaire Tuin en het Pachthof.

Waar kan ik parkeren?

Aan de ingang van de Plantentuin, lang de Nieuwelaan, zijn parkeerplaatsen beschikbaar. Op drukke dagen zijn deze wel snel bezet.

Moet ik betalen voor de parking?

De parkeerplaatsen langs de Nieuwelaan zijn toegankelijk voor iedereen.

Kan ik een bolderkar huren?

Ja, er zijn bolderkarren beschikbaar.

Kan ik een rolstoel huren?

Rolstoelen staan ter beschikking aan de ingang en kunnen kosteloos gehuurd worden. 

Zijn er opbergkastjes beschikbaar?

Er zijn geen opbergkastjes beschikbaar.

Is er een fietsenstalling?

Aan de ingang van de Plantentuin staat een fietsenstalling ter beschikking.

Mag ik fotograferen en filmen in de Plantentuin?

Fotograferen en filmen is toegestaan in de Plantentuin voor privé personen. Voor commerciële opnames is toestemming nodig. Voor meer info klik hier.

Ik ben iets verloren, hoe kan ik dit terugkrijgen?

Meld dit aan een medewerker van de Plantentuin of contacteer ons via info@plantentuinmeise.be.

Is de Plantentuin rolstoeltoegankelijk?

Ja, heel het domein is toegankelijk voor rolstoelen. Voor meer info, klik hier.

Kan ik een babyflesje opwarmen en mijn baby verschonen?

Ja, in de Oranjerie kan je een babyflesje opwarmen. In de toiletten is er een verzorgingskussen aanwezig.

Mag mijn kind zijn step, fietsje of  bal meebrengen?    

Nee, dat mag helaas niet omdat sporten niet is toegelaten in de Plantentuin. Alles op wielen - behalve rolstoelen, kinderwagens en oefenfietsjes met zijwieltjes voor kleuters - wordt aan de ingang geparkeerd. Zie ook het bezoekersreglement.

Welke activiteiten zijn er voor kinderen?

De Koning Amaryllo zoektocht is beschikbaar om samen met je kinderen op speurtocht te gaan! Het blotevoetenpad is ook beschikbaar voor kinderen. Check onze kalender voor alle activiteiten.

Mogen we planten plukken in het domein/serres?

Je komt op bezoek in een botanische tuin, planten plukken is niet toegestaan. Zie ook het bezoekersreglement.

Is overnachten in de Plantentuin mogelijk?

Overnachten is niet mogelijk. 

Moet ik reserveren voor activiteiten in de Plantentuin?

De meeste activiteiten zijn toegankelijk voor alle bezoekers van de Plantentuin. Voor bepaalde tijdelijke activiteiten moet je reserveren. Check onze kalender.

Groepen

Hoeveel kost een groepsbezoek?

Dat is afhankelijk van de gekozen formule en de grootte van de groep. Bekijk ons aanbod voor groepen.

Moet ik een voorschot betalen?

Nee, de factuur wordt afgerekend aan de kassa.

Is er een maximum aantal personen per groep?

Per gids is er een maximum van 25 personen. Bekijk de rondleidingen met gids.

Wat zijn de annulatievoorwaarden?

Deze zijn opgenomen in de offerte.

Wat als er afwezigen zijn die de dag van het bezoek niet kunnen meekomen?

Zie algemene voorwaarden.

Moet ik een groepsbezoek reserveren?

Reserveer elk groepsbezoek (vanaf 15 personen). Zo kom je niet voor verrassingen te staan en vermijd je drukte. De capaciteit van ons restaurant en het aantal gidsen zijn beperkt.

Welke groepsrondleidingen zijn er?

Bekijk hier de rondleidingen met gids.

Zijn de gidsen gratis en hoe lang duurt een rondleiding?

Een rondleiding duurt 1,5 tot 2 uur. Een overzicht van de tarieven vind je hier.