EXPO: Portretten van bedreigde planten
-
13 mei-17 sepDeze activiteit zit inbegrepen in het dagticket. Dit dagticket geeft je toegang tot de hele Plantentuin.
Janise Yntema is een hedendaagse kunstenares die gespecialiseerd is in de oude techniek van het wasschilderen (encaustiek) waarbij ze gebruik maakt van hete bijenwas als bindmiddel voor verf. Het werken met bijenwas bracht een milieubewustzijn op de voorgrond in Yntema's praktijk, wat leidde tot bezorgdheid over het verlies van bestuivers en de biodiversiteit van planten.
Geïnspireerd door botanische classificatiesystemen uit de 17e en 18e eeuw en daguerreotypieën (een vroege fotografische methode uit de 19e eeuw), maakt Yntema portretten van ernstig bedreigde of uitgestorven planten op de rode lijst om de schoonheid en het gevoel van de verscheidenheid onder de aandacht te brengen.
Deze serie bijenwas- en pigmenttekeningen is een doorlopend project over plantendiversiteit, zowel uit voorbije geologische tijdperken als het heden. De artieste wil een selectie van soorten uit verschillende geografische locaties verzamelen, waardoor een compilatie ontstaat van het wereldwijde plantenverlies op dit moment in de geschiedenis.
Volg Janise Yntema op Instagram @janiseyntema of bezoek janiseyntema.com
Praktisch
Waar? Vierkante toren - Kasteel van Bouchout (Plantentuin Meise)
Wanneer? 13.05.23 - 17.09.23
Biografie
De schilderstechniek van Janise Yntema richt zich op de eeuwenoude techniek van bijenwas, de ‘encaustiek’. Al meer dan 25 jaar verfijnt Yntema haar gebruik van dit materiaal en staat ze bekend om haar werk in deze techniek. Voortdurend geïntrigeerd door de dunne lijn tussen het figuratieve en het abstracte, evolueren Yntema's beelden door langzame opeenhopingen van semi-transparante waslagen. In 2018 kreeg Yntema de International Encaustic Artists' Vendéenne Award voor erkenning van uitstekende bijdrage en bevordering van encaustische kunst.
Yntema's toevoeging van originele fotografie heeft haar werk in encaustiek naar een hedendaags platform gebracht, waarbij de grens tussen fotografie en schilderkunst vervaagt. Door het digitale met het oude samen te voegen, wijzigt Yntema de "waarheid" van deze schilderijen door zich af te vragen hoe we de werkelijkheid ervaren wanneer het gemanipuleerde en het objectieve worden samengevoegd.