Sa 30 Jan - So 9 Mai

Expo: Het Blauwe Blad

door Daniel Storz
30 Jan
-
9 Mai

Deze reeks vertelt over een kunstenaar die de bloemblaadjes, twijgjes en andere  grassoorten van zijn tuin uitnodigt voor een reis doorheen zijn brein. 

Uit zijn artistieke fantasieën groeit een luchtig en gelaagd universum vol textuur, gedomineerd door intense en lichtgevende kleuren. 

De ontdekkingsreiziger verwringt, verbrijzelt en mengt de materies. Hij experimenteert en  brengt het onzichtbare tot uiting aan de hand van de digitale fotografie en de nabehandeling  met houtskool. 

Deze Nieuwe Wereld, met zijn oneindige mogelijkheden, nodigt de waarnemer uit het  alledaagse te herbekijken en te vluchten in een poëtische en zachte wolk van stofdeeltjes. 

Technische informatie

Vooreerst vervormt de kunstenaar handmatig de plantaardige materie, door ze te verscheuren, in het water te dompelen,….. Nadien volgt het fotograferen en digitaliseren. Het daaropvolgende spel met kleuren, contrasten en texturen brengt nieuwe substanties voort die totaal van hun originele staat afwijken.

Vakkundig worden de werken in negen gepigmenteerde fotografische kleuren op een zuurvrij handgeschept stoffen papier (van 305g/m2) afgedrukt. Tot slot werkt hij dit resultaat minutieus bij met houtskool, hetgeen van ieder ontwerp een uniek stuk maakt. Het feit dat ieder werk uit duizenden details bestaat, biedt daarenboven de mogelijkheid voor  indrukwekkende vergrotingen. 

Daniel Storz 

Deze Belgisch-Zwitserse kunstenaar werd in 1948 in Brussel geboren. Hij volgt de richting “fotografie” in het INRACI, waar kunstenaars zoals Roger Asselbergs en Charles  Goossens hem inwijden. In 1983, richt hij “APP Photolab” op, een professioneel fotolabo dat tot op heden aan de top staat. 

Als fotograaf bouwt hij een internationale reputatie op in de klassieke zilverafdruk, later in  de digitale afdruk.  

Zijn eerdere werken getuigen van een aandoenlijke banaliteit der dingen. Zij scherpen het  onverwachte alledaagse aan van steden als Brussel, Namen, Barcelona, Bern of Baal. In het volgende deel van zijn artistieke loopbaan focust hij zich op het bewerken van de materies, beeldnegativiteit, kleuren en contrasten. Hij verfijnt deze ook met houtskool, een  techniek die hem werd aangeleerd door zijn dochter Sophie. 

Als vervolg op de reeks “Outre-Atlantide” levert hij met ‘Het Blauwe Blad’ een aangepaste en poëtische visie van de werkelijkheid af, met werken die zich plaatsen tussen de grafische en picturale kunst.

Cookies

Wir verwenden Cookies, um die Nutzung der Website zu analysieren, um die Anzeige von Inhalten Drittanbietern sowie Videos und für verschiedene andere Anwendungen zu ermöglichen. Diese Cookies werden auch von Dritten gesetzt. Wenn Sie auf "Einverstanden" klicken, stimmen Sie zu. Wenn Sie nicht einverstanden sind, können Sie Ihre Einstellungen über den Knopf "Einstellungen anpassen" festlegen. Weitere Informationen…

Cookies sind erforderlich, damit die Website ordnungsgemäß funktioniert. Auf diese Weise wird Ihr Warenkorb während der Bestellung gespeichert und Sie können sich auf der Website einloggen.

Cookies werden auch benötigt, um das Erlebnis auf der Website zu erweitern. Beispielsweise werden Medien von Drittanbietern wie z. B. Videos häufig von Cookies begleitet. Wir führen auch Statistiken, um die Website kontinuierlich zu verbessern.

Schließlich werden Cookies auch verwendet, um weitere Informationen über unsere Marketingaktivitäten wie Newsletter so effizient und persönlich wie möglich zu verarbeiten.

Cookie-Einstellungen